Høstens bilde

Høstens bilde
Antagelig årets siste sensommerdag

søndag 22. januar 2012

Hjemmelaget taco

I går var jeg og samboeren på Dinner med et vennepar for middag. Utrolig herlig sted med god mat, selv om servitørene var noe plagsomme til tider.

Søndag har lenge vært fiskemiddag hos oss, for da husker jeg vanligvis å ta ut fisken i tide. Men fordi vi ikke spiste hjemme verken fredag eller lørdag fikk jeg en god ide om å ha taco. Tidlig lørdag morgen leste jeg denne artikkelen på vg.no: Taco' lov! Og siden jeg hadde alle ingrediensene til tacokryddet hjemme OG jeg har laget egen salsa flere ganger i løpet av sommeren 2011 så jeg ingen grunn til å ikke bryte med søndagsritualet denne uken.

Jeg har justert litt på mengden krydder i forhold til oppskriften.
- jeg doblet mengden krydder
- jeg doblet mengden chilipulver og tok 2 ts tørket chilipulver og 2 ts kajennepepper
- jeg reduserte mengden salt til 1 ts

Det å redusere mengden salt er noe vi har gjort ganske lenge. Det samme gjelder også for sukker, som antagelig gjør at både jeg og samboer har en litt merkelig gane, hehe.

Når du steker karbonadedeig med krydderet er det greit å ha litt vann i, ca 1-1 1/5 dl. Se an temperaturen i stekepanna.

Salsaen er som sagt egenkomponert og dagens salsa bestod av følgende:
- 2 chili (en fjerdedel av chiliene inkluderte frø) (som absolutt kan sløyfes..)
- 2 tomater
- 1 paprika
- 2 små løk
- 4-6 hvitløksbåter
- saften og skall av 1 lime

Alt hakkes opp ved hjelp av en blender/håndmikser. Jeg anbefaler å skjære både paprikaen, løken og tomatene i mindre biter, da det blir veldig mye væske av ferske råvarer når de blitses. Ved å kutte opp i mindre biter slipper du å blitse så mange ganger (blitses er bare et uttrykk jeg bruker, kommer ikke på det rette ordet nå).
Smak til med sukker hvis du vil, det vil skape litt mer balanse i salsaen. Men det er helt opp til deg. Og du kan også redusere mengden løk og hvitløk, om ønskelig. Vi bruker ganske mye av begge deler ;)
Lite tips: lag salsaen på forhånd og la det kose seg i kjøleskapet en halvtimes tid før servering, så blir det litt mildere smak. 

Sammen med ost, salat, skjell, lefser, lettrømme, mais og selleri (og litt opphakket løk for de som liker det) blir dette en perfekt tacokveld!

- Helene

2 kommentarer:

  1. Den oppskriften skal jeg prøve! Har laget hjemmelaget tacokrydder før og det blir jo kjempegodt og smaker jo like bra (altså identisk) som den i butikken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fordelen med å lage den selv er at man kan styre mengden av ingredienser.

      Og så er det alltid gøy å vite at man ikke trenger en butikktur for å lage mat :)

      Slett